اشنائی با قوانین ثبت دامنه ایرنیک پرینت


» نیک هندل چیست؟
نیک هندل در واقع همان اکانت nic.ir است. با ایجاد یک هندل در قسمت ir Domain Registration شما می‌‌توانید در پنل شخصی که برای شما ایجاد می‌شود دامنه‌های ir را ثبت کنید.

» با ثبت یک دامنه ir مالکیت آن در اختیار چه کسی خواهد بود؟
مالکیت معنوی و حقوقی دامنه ir متعلق به کسی است که نام وی به عنوان legal holder (مالک قانونی) و دیگر مشخصات وی (نظیر آدرس، شهر، کدپستی و تلفن) در قسمت اصلی مشخصات دامنه ir ثبت شده باشد. همچنین مدیریت ثبت دامنه (Admin Handle)، مدیریت تغییر dns و ip دامنه (Technical Handle)، و همچنین مدیریت مالی (پرداخت و تمدید) دامنه (Biling Handle) در اختیار کسی است که نیک‌هندل وی در قسمت مربوطه ثبت شده باشد.

جهت دریافت مشخصات مربوط به دامنه ir می‌توانید به صفحه whois مراجعه کنید.

» آیا این امکان وجود دارد که بخواهم بدون آن که اختیار دامنه را از دست بدهم، برخی از اختیارات پنل دامنه ir را به دیگران تفویض کنم؟
بله. شما می‌توانید هنگامی که دامنه را ثبت می‌کنید در قسمت Technical IRNIC Handle و Billing IRNIC Handle نیک هندل شخص مورد نظر را وارد نمایید. توجه داشته باشد کسانی که می‌خواهید اختیارات را به آنها تفویض کنید باید دارای نیک‌هندل باشند.

» آیا می‌توان دامنه‌ای را که هر حال ثبت آن هستم در همان لحظه ثبت به شخص دیگری انتقال دهم؟
بله. کافیست در هر سه گزینه Administrative IRNIC Handle و Technical IRNIC Handle و Billing IRNIC Handle نیک هندل شخص مورد نظر را وارد نمایید. با این کار پس از ثبت دامنه، دامنه مذکور در پنل آن شخص قرار می‌گیرد و شما پس از آن اختیاری در مورد آن دامنه ندارید.

» زمان فعال شدن دامنه های ir. پس از ثبت چقدر است؟
معمولا حداکثر زمان ثبت دامنه های IR. دو روز (و کمتر) می باشد. از آنجا که این نوع دامنه ها می بایست قبل از ثبت، توسط مرکز فیزیک نظری (NIC.IR) تائید شوند، لذا این نوع دامنه ها بصورت آنلاین قابل استفاده و ثبت نمی باشند.

» برای ثبت دامنه ir. چه مشخصاتی الزامی است؟
برای ثبت دامنه ir. لازم است که یک نام، شهر، آدرس و کدپستی معتبر در داخل کشور ایران و تلفن در اختیار NIC قرار داده شود. در غیر این صورت دامنه تایید نخواهد شد.

» دامنه ها را تا چند سال می توان ثبت کرد ؟
دامنه IR را می‌توان برای مدت یک سال و یا پنج سال ثبت یا تمدید کرد.

» آیا دامنه ها قبل از پایان دوره ثبت شان قابل تمدید هستند؟
بله .شما می توانید پیش از پایان زمان انقضای دامنه خود ، آن را تمدید کنید.

» تمدید یک دامنه ir چگونه است؟
جهت تمدید دامنه ابتدا باید درخواست تمدید (Renewal) در نیک‌هندل دامنه مورد انجام گیرد، سپس پرداخت مالی تمدید انجام شود. همچنین جهت تمدید دامنه های IR. ماکزیمم امکان بالابردن تاریخ ابطال دامنه ۶ سال است.

» آیا پرداخت هزینه دامنه توسط شما حقی را برای شما ایجاد می‌کند؟
خیر. پرداخت کننده هزینه فقط یک رابط پرداخت است و کلیه حقوق و امکان تمدید و انتقال و… در اختیار دارنده نیک‌هندل خواهد بود.

» درصورتیکه دوره یک دامنه تمام شده و تمدید هم در مهلت قانونی انجام نشود چه شرایطی پیش می‌آید؟
دوره‌هایی که یک دامنه ir در صورت تمدید نشدن در آن قرار می‌گیرد به شرح زیر است:

١. قبل از تاریخ اتمام اعتبار دامنه ، ۴ ایمیل در فاصله زمانی ۶۰، ۳۰، ۱۵ و ۷ روز مانده به تاریخ انقضاء دامنه برای مشتری ارسال خواهد شد.

٢. در صورتی که اعتبار دامنه به اتمام رسیده باشد و مشتری نسبت به تمدید دامنه اقدام ننماید دامنه تا یک ماه در Panel ثبت کننده باقی خواهد ماند ولی امکان ترانسفر دامنه در این دوره وجود نخواهد داشت. در این دوره ایمیل تمدید برای مالک دامنه ارسال می شود، دامنه غیرفعالخواهد بود ولی کلیه اطلاعات حفظ می‌گردد.

٣. در صورتی که دوره یک ماهه نگهداری دامنه به پایان برسد و دامنه از طرف مالک تمدید (Renew) نشده باشد تا یک ماه بعد در دوره جدیدی خواهد رفت که اطلاعات از بین نرفته ولی دامنه قفل (Lock) خواهد ماند. Lock شدن دامنه از طرف پژوهشگاه (nic) خواهد بود. امکان تمدید در این دوره وجود دارد ولی مالک دامنه می بایست دو برابر مبلغ تمدید را به عنوان جریمه پرداخت نماید

۴. بعد از ۲ ماه در صورت Renew نشدن دامنه توسط مشتری، دامنه توسط پژوهشگاه آزاد می شود و هر شخص دیگری امکان ثبت دامنه را خواهد داشت.

» علت مشاهده پیغام error DNS server not fond بعد از تغییر DNS سایت چیست؟
احتمالا مشکل مربوط به DNS سرور میزبان می باشد. شما میبایست ابتدا از صحت نام DNS وارد شده بصورت دقیق مطمئن شده و در صورت عدم حل مشکل، با مرکز ارائه دهنده DNS (هاست) خود تماس حاصل نمائید.

» در صورتی که فعلا برای دامنه‌ای که در حال ثبت آن هستم فضای وب (هاستینگ) در نظر نگرفته‌ام، هنگام ثبت در قسمت Name Server و IP چه بنویسم؟
می‌توانید یک Name Server و IP فرضی را وارد کنید اما نباید خارج از استاندارد DNS باشد. به عنوان مثال می‌توانید مقادیر زیر را وارد کنید:
Name Server: 1. ns1.nsline.com 2. ns2.nsline.com

 

» برای تغییر اطلاعات صاحب دامنه ir. چه کارهایی باید انجام شود؟
مشخصات صاحب دامنه پس از ثبت قابل تغییر است ، اما نحوه این تغییر با توجه به نوع دامنه متفاوت می باشد. در دامنه های غیر ir. این امکان از طریق پنلی که در اختیار صاحب دامنه قرار داده شده است قابل انجام می باشد. اما در دامنه های ir. این امکان از طریق پنلی که در اختیار صاحب دامنه قرار داده شده است امکان پذیر نمی باشد و باید به صورت زیر عمل نمایید:

صاحب فعلی دامنه (یعنی کسی که مشخصات وی به عنوان legal holder ثبت شده است) درخواستی مبنی بر تغییر اطلاعات دامنه خود برای NIC.IR فکس نموده و یا به ایمیل info[at]nic.ir ارسال نماید.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست:
اشخاص حقیقی: فتوکپی شناسنامه و امضای فرد (صاحب فعلی و صاحب جدید دامنه)
اشخاص حقوقی: درخواستی به همراه سربرگ و مهر شرکت و امضای مدیر عامل شرکت (صاحب فعلی و صاحب جدید دامنه)
همچنین جهت این تغییر مشخصات لازم است مبلغ انتقال بصورت آنلاین از همین سامانه پرداخت گردد.

» آیا برای تغییر مشخصات دارنده دامنه هزینه‌ای باید پرداخت شود؟
برای تغییر مشخصات به معنای تغییر legal holder بله. اما برای تغییر مشخصاتی همانند آدرس و شماره تماس خیر نیازی به پرداخت مبلغ نمی‌باشد.

» آیا برای تغییر رابط دامنه (تغییر NicHandle) نیازی به پرداخت هزینه انتقال هست؟
خیر.

» چه کسی می‌تواند رابط (Contact) یا همان NicHandle دامین خود را عوض کند؟
فقط کسی که نام وی به عنوان legal holder در دامنه ثبت شده می‌تواند رابط (contact) یا همان نیک‌هندل ادمین را عوض کند.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

  • 1
« برگشت